DENSO hibakeresési tanácsok klímához
Az alábbi táblázat megmutatja, hogy egy adott hiba/tünet esetén mely alkatrészeken és milyen sorrendben érdemes a vizsgálatot lefolytatni.
MIÉRT FONTOS AZ OLAJVÁLASZTÁS KLÍMAKOMPRESSZOROKNÁL?
Gerard Magielsen, a DENSO Aftermarket üzletágának főmérnöke ad magyarázatot arra, hogy miért okozza a klímakompresszorok leggyakoribb hibáit a nem megfelelően kiválasztott olaj.
A manuális vagy automatikus vezérlésű autóklíma-egységek karbantartása és javítása középpontjában a klímakompresszorok átfogó ismerete is elengedhetetlen. Ez azért is fontos, mert az összes kompresszorprobléma 99,9%-a nem termékhiba, hanem az A/C rendszer működésének nem kielégítő ismeretére, helytelen karbantartására és javítására vezethető vissza. Ennek felismerése vezetett oda, hogy a DENSO Aftermarket kidolgozott egy telepítési útmutatót az új kompresszorok telepítéséhez, amit minden forgalomba hozott DENSO A/C kompresszorhoz mellékelnek.
Az A/C rendszerben lévő olaj elengedhetetlen és elsődleges feladata, hogy kenje a kompresszor és az expanziós szelep mozgó alkatrészeit. Az is feladata, hogy a keletkezett hőt elvigye a kompresszortól. Az olajnak mint hűtőközegnek, meg kell őriznie kémiai stabilitását. Tehát létfontosságú a feladathoz legjobban megfelelő olaj kiválasztása.
Az univerzális olaj használata a kompresszorok problémájának egyik legjellegzetesebb okozója. Az univerzális olaj elégtelen kenési képessége a második leggyakoribb oka az A/C kompresszorok tönkremenetelének és meghibásodásának. A DENSO A/C kompresszorok 2012. évi garanciális igényének elemzése kimutatta, hogy az esetek 24%-ában a karbantartás során nem az előírt PAG-fokozatú olajat alkalmazták.
MILYEN BUKTATÓKAT REJTENEK
AZ UNIVERZÁLIS OLAJOK?
A helytelenül megválasztott olaj, mint például az univerzális olaj vagy olajok keveréke elkerülhetetlenül a klímakompresszor meghibásodásához vezet. Ez azért van, mert a műhelyek gyakran előnyben részesítik az univerzális PAO olajokat, vagy a különböző viszkozitású ásványi olajokat, szemben a szintetikus PAG olajokkal. A legfontosabb különbség a két olajtípus között, hogy az előbbiek nem keverhetőek, rosszabb a kenési képességük, sérülnek a tömítések és erőteljesebb a kopás. Ha az olaj hígul, az olajfilm vastagsága csökken. Ennek eredménye, hogy a dugattyú és a henger felülete között intenzívebb a koptató hatás. Ha az olaj viszkozitása túl nagy, az olaj nem képes behatolni a dugattyú és a henger közé. A DENSO A/C kompresszoroknál nagyon kicsi, mindössze 3 μm a megengedett rés. A viszkozitásban történő növekedés nagyobb súrlódási ellenállást, magasabb hőmérsékletet eredményez, ami akár a dugattyú „besülését” is eredményezheti.
A mennyiség ugyanolyan fontos, mint a minőség!
A DENSO hangsúlyozza, hogy nemcsak a minőség, hanem az olaj mennyisége is számít. A túl kevés olaj miatt nem megfelelő a kenés, megnő az elemek hőmérséklete, megéghetnek a szívó oldali felületek. A túl sok olaj megnöveli a kompresszor dugattyú, hajtórúd együttes terhelését, ami a kompresszor idő előtti tönkremeneteléhez vezet.
A DENSO JAVASLATAI
Annak érdekében, hogy a DENSO A/C kompresszorai hosszú életűek legyenek, a DENSO azt tanácsolja a szakembereknek, hogy olvassák el az adattáblát és csak az előírt minőségű/viszkozitású és mennyiségű olajjal töltsék fel. Más olaj vagy keverék alkalmazása esetén a garanciális igény nem fogadható el.
Ne keverje!
Különböző olajok keverése, elegyítése paraffin kiválását okozhatja. Ez akadályozhatja a hűtőközeg és az olaj áramlását, ami a kompresszor besülését és meghibásodását okozhatja.
Forrás: inter cars magazin, 2014/3. szám, p. 58.