Ha nincs kommunikáció...
Ha a diagnosztikai csatlakozón keresztül nem épül fel a rendszerteszter (megnevezve és beleértve a kódkiolvasókat, intelligens tesztereket, szkennereket, többé-kevésbé bármelyik megnevezés elfogadható) és a jármű közötti információs kapcsolat, akkor valami nincs rendjén. Az „OBD-kommunikáció ma az autójavítás diagnosztikájának, beállításának (is) az alapja. Számos hibánál mondhatjuk, ha nincs kommunikáció, nincs javítás. Tehát azzal kezdünk, hogy megkeressük a hiba okát, visszaállítjuk a kommunikációs kapcsolatot.
A műszaki vizsga méréseihez is alapvetően fontos. Például adatokat nyerünk ki (a környezetvédelmi méréshez motorfordulatszámot, hőmérsékletet), nézzük a hibatároló státuszjelentését. Igaz, van egy „kövület” rendeletünk, ami e tekintetben elnéző. A kipufogógáz-környezetvédelmi rendelet [77/2009. (XII. 15.) KHEM–IRM–KvVM együttes rendelet a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól] azt mondja: ha az OBD-kapcsolat nem hozható létre vagy az OBD-ből kiolvasott adatok egymásnak ellentmondanak, a 4. vagy a 6. pont szerinti vizsgálat alapján megfelelő. Magyarul: ez a vizsgálati eljárásban engedélyezi az ún. visszaléptetést, tehát a gépjármű tekinthető úgy, mintha az OBD előtti korszakból származna. A 2000-es évek elején még indokolt volt ez az engedmény, ma már azonban időszerűtlen, sőt a gépjárművet így nem lenne szabad vizsgára állítani.